Marketing Report
Cross Media Congres 2022 | Verslag

Cross Media Congres 2022 | Verslag

Op woensdag 8 juni vond het Cross Media Congres 2022 plaats in de Kromhouthal Amsterdam, gemodereerd door in de ochtend Georgette Schlick - CEO Fremantle Netherlands & Belgium - en in de middag door Geert Doek, managing director van Towel. Tijdens het congres was er een locatie-uitzending van New Business Radio. Een aantal van de interviews die wij hielden, zijn als podcast in dit verslag opgenomen.

100%

Erik Roddenhof | CEO DPG Media

Het congres wordt geopend door Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, met 6000 werknemers het grootste mediabedrijf van de Benelux. Hij vertelt over hoe goed het gaat met dagbladen ondanks dat die in de afgelopen decennia hardnekkig zijn doodverklaard. De betaalde oplage van de Volkskrant is op dit moment zelfs hoger dan ooit.

In 2021 werden de overgenomen tijdschriften van Sanoma geïntegreerd in de operatie van DPG Media. Dat werd in coronatijd veelal vanaf zolderkamertjes gedaan - geen eenvoudige operatie. Roddenhof laat zien hoe oude merken als Libelle en Donald Duck op succesvolle wijze de digitale wereld worden ingebracht. Zijn boodschap: schrijf wat oud is niet af, want wat oud is, kan zich vernieuwen.

DPG Media loopt als uitgever voorop in de strijd tegen de tech-giganten. Waarom een derde of de helft van jouw uitkomsten uit digital advertising afstaan aan partijen als Google en Facebook? DPG Media bouwt hard aan een eigen alternatief en zal eind 2022 helemaal onafhankelijk van inkomsten van de tech-giganten opereren.

In de avond zal DPG Media tijdens het Cross Media Diner & Awards worden uitgeroepen tot Cross Media Exploitant van het Jaar en Donald Duck tot Cross Media Merk van het Jaar.

100%

De Belofte 2022 | Ferdi Gökhan | Yune

De Belofte 2022 wordt georganiseerd door Media Meetings en Result Recruiment.

Ferdi Gökhan is Head of Science bij Yune. Hij is De Belofte 2022. De jury koos hem uit 25 genomineerden, van wie je hier de interviews kunt lezen.

Lees het winnende interview met Ferdi Gökhan hier

Luister het radio-interview dat we met Ferdi hielden hier:

100%

Bas Smit

De vrolijke serial entrepreneur Bas Smit wordt op de voor Georgette Schlicks kenmerkende - evenzo vrolijke - wijze geïnterviewd. Een match made in heaven, zo blijkt. In deze setting komt Bas - "Ik ben geen influencer" - Smit bijzonder goed tot zijn recht. Bescheiden over zijn succes, deelde hij uiteindelijk het allerbelangrijkste uitgangspunt van zijn ondernemerschap: iedere dag wakker worden in de wetenschap dat het weer een geweldige dag gaat worden. 

Zijn studie ("Dat was niks voor mij") of het werken op de Beurs ("Saai, maar dat druk doen met de jongens vond ik wel leuk") werd uiteindelijk gevolgd door een ondernemerschap met ruim twintig succesvolle bedrijven. En Smit doet veel, heel veel voor het goede doel. De betekenis daarvan beschouwt Smit als het meest waardevolle onderdeel van zijn hypervolle agenda. "Wat ik doe, is niet zo bijzonder. Wie van jullie post meer dan 10 filmpjes per dag? Niemand? Ik doe dat wel. Jullie kunnen dat ook doen, maar je doet het niet. Zo bijzonder is het niet."

Daar denken de congresgangers, ieder voor zich, heel anders over.

Chafina Bendahman | Oprichter ROOS stories

"ROSE stories is een collectief van verhalenvertellers, producenten en talentontwikkelaars. Met een soft spot voor vernieuwende verhalen die vaak nog onverteld blijven. We zijn een creatieve community die scout, begeleidt, co-creëert en produceert. Van oude rotten tot frisgroene blaadjes: bij ROSE stories werken we allemaal samen om nieuwe verhalen de spotlight te geven die ze verdienen."

Luister ons radio-interview met Chafina Bendahman hier:

100%

Diederik van Middelkoop | Creative Director | AMP Amsterdam

Diederik van Middelkoop is creative director bij sonic branding company AMP Amsterdam. Hij houdt een fascinerend verhaal over de zoektocht naar het perfecte geluid voor een merk.

Luister ons radio-interview met Diederik hier:


Startup22

Ieder jaar spreken de vijf beste startups in media en marcom van dat moment op het Cross Media Congres. Als aanvulling op hun elevator pitch hebben wij met alle vijf deelnemende startups een interview gepubliceerd.

100%

Startup22 | Marco-Paul de Jeu | Kabood

"Kabood maakt brand management eenvoudig. Kabood.io is een cloud-based brand management tool speciaal ontwikkeld voor Brand & Marketing Teams om alle onderdelen van een merk bij elkaar te hebben, eenvoudig te kunnen beheren en gemakkelijk te kunnen delen. Het biedt hiervoor één online plek, waar alle merk onderdelen te vinden zijn, die altijd en overal toegankelijk is. Vanuit deze enkele bron kan het merk met alle stakeholders worden gedeeld, van strategie, identiteit, assets, templates, presentaties tot guidelines.

Kabood is hiermee het startpunt voor een merk. Vanuit die gedachte ziet Kabood er ook als jouw merk uit. Vorm, kleur, typografie, copy, worden binnen de Kabood-omgeving aangepast aan de look & feel van het merk. Op deze wijze worden gebruikers direct meegenomen in de wereld van het desbetreffende merk… lees ons volledige interview met Marco-Paul de Jeu hier

100%

Startup22 | Titus van Dijk | Tonny Media

"Tonny Media is het spannendste mediabedrijf van Nederland. Naast het ontwikkelen van vernieuwende podcastformats en creëren we zelf reclamecampagnes die te beluisteren zijn in onze eigen podcasts of te zien op onze Instagram- en YouTube-kanalen… lees ons volledige interview met Titus van Dijk hier

100%

Startup22 | Maarit van Zalk | De Amsterdamse Mediafabriek

"De Amsterdamse Mediafabriek is een mediaproductiebedrijf dat mooi werk maakt en dat samen doet met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Mensen die eruit geknald zijn om wat voor reden dan ook. We maken beeld- en geluidproducties zoals websites, bedrijfsfilms, podcast, fotografie-opdrachten, geluidsnabewerking, VO-opnames en ontwerpen van huisstijl/merk branding… lees ons volledige interview met Maarit van Zalk hier

100%

Startup22 | Richard Klomp | ShoutOut

"ShoutOut.vip is hét platform voor het verrassen van je vriend, vriendin, neef, nicht of collega op een originele en betaalbare manier. Met méér dan 300 BN’ers, influencers en atleten (VIPs) faciliteren wij persoonlijke videoboodschappen voor fans... lees ons volledige interview met Richard Klomp hier

100%

Startup22 | Marcel den Hoed | Zynchrone Media

"Wij zijn een media-startup die vakinformatie op een andere manier wil ontsluiten. De start van ons bedrijf valt samen met de overname van twee bestaande vaktitels op het gebied van live communicatie. Dat is de wereld van evenementen, beurzen, congressen en festivals. Een fascinerende markt die het zwaar heeft gehad door de coronacrisis, maar momenteel een comeback maakt... lees ons volledige interview met Marcel den Hoed hier

Niko Koffeman | CMO Those Vegan Cowboys

Niko Koffeman is CMO van Those Vegan Cowboys, mede-oprichter van De Vegetarische Slager en fractievoorzitter voor Partij van de Dieren in de Eerste Kamer.

Hij houdt een vlammend betoog over de grootste revolutie in de voedingsindustrie ooit. 's Avond zal De Vegetarische Slager worden uitgeroepen tot Cross Media Adverteerder van het Jaar 2022.

Luister ons radio-interview met Niko hier:

100%

Bureau Forum | Stephan Kwast | Teus Baas | Reinier Steures

Het Bureau Forum wordt gevormd door Reinier Steures (Natwerk), Teus Baars (NoSuch) en Stephan Kwast (Megawatt). De heren gaan enthousiast met elkaar in discussie over uiteenlopende onderwerpen, van NFT's tot de uitdagingen die er bij komen kijken om creatief (marketing)talent aan te trekken. Belangrijkst punt om mee te nemen; er worden de afgelopen maanden heel veel (content)campagnes gemaakt, maar helaas is er toch enige creatieve armoede te bespeuren. Merken lijken vaak te kiezen voor de veilige weg en de oproep is dan ook dat de Nederlandse marketeers best wat meer ballen mogen tonen om echt iets opvallends en gewaagds neer te zetten.

100%

Farouk Nefzi | CMO Feadship

Farouk Nefzi neemt ons mee naar een wereld die hij zeer goed kent van binnenuit maar waar de meesten van ons alleen van een grote afstand naar kijken: de wereld van de superjachtbouwers.

Luister ons radio-interview met Farouk hier:

100%

Sadik Cevik | CEO Gorillas Benelux

Sadik Cevik werk bij een bedrijf met een dynamiek die ongehoord is. Binnen twee jaar tijd groeide Gorillas uit van 1 naar 15.000 werknemers in 9 landen, werden er vanuit meer dan 200 distributiecentra ruim 16 miljoen bestellingen verwerkt en wordt het bedrijf gewaardeerd op 3 miljard euro.

Luister ons radio-interview met Sadik hier:

100%

Derk Sauer | CEO The Moscow Times

Derk kwam met een meer dan indrukwekkend verhaal. Dat begon met de grote successen die hij als uitgever vierde in Rusland, met onder meer de Cosmopolitan dat met een oplage van een miljoen exemplaren het grootste tijdschrift ter wereld was - met soms een paar honderd pagina's advertenties per editie. Ook The Moscow Times floreerde in voorbije tijden. Maar de oorlog in Oekraïne bracht aan dit alles een eind. Derk vluchtte vanuit Moskou naar Amsterdam, nam een aantal redacteuren mee en probeert nu zo goed en kwaad als het kan de vrije Russische journalistiek overeind te houden. Zonder business model en met maximale tegenwerking van de Russische autoriteiten die zijn werk zo goed als onmogelijk maken. 

Luister ons radio-interview met Derk hier:



100%

Désirée Battjes | Directeur ZIGT Create

Online designtrends: wat is hot, wat is not? Wat gaat het helemaal worden? Wat kan herfst 2022 echt niet meer? En trouwens, hoe hard moet je als organisatie nou mee met die trends? Wat vandaag kaulo vet is, is morgen über skeer. Moet je echt hijgend achter alles aan?

Désirée Battjes houdt zich dagelijks met team ZIGT Create bezig met online design en development. Sinds 2012 schrijft ze rond de jaarwisseling het trendartikel met de 10 online designtrends voor het nieuwe jaar op Frankwatching.

Haar key note is een feest voor de zintuigen. Beluister ons radio-interview met Désirée hier:

100%

Marketeers Forum | Ana Henriques | Bibianne Roetert | Nienke van de Streek

Traditiegetrouw wordt het Cross Media Congres afgesloten met het Marketeers Forum, dit jaar met Ana Henriques (TUI), Bibianne Roetert (Tony's Chocolonely) en Nienke van de Streek (Aldi).

Een thema dat uitgebreid wordt besproken is de rol van performance marketing. De afgelopen jaren is de focus soms wel erg veel op het performance stuk komen te liggen. Data blijven natuurlijk onmisbaar voor een goede campagne-opzet en uitvoering, maar een primaire focus op performance kan ook zorgen voor een te grote kloof, waardoor het merkverhaal niet meer voldoende aandacht krijgt. 

Vervolgens is er de vraag of alle dynamische en gepersonaliseerde creaties wel zo effectief zijn. Conclusie is dat het lang niet in alle gevallen zo is dat een dynamische en/of gepersonaliseerde aanpak voor betere resultaten zorgt. Ana en Nienke geven aan nieuwe campagnes altijd te pre-testen, Bibianne vaart soms meer op het buikgevoel en het gevoel van het team. 

Toch experimenteren de marketeers weinig, geven ze aan. Ze proberen vooraf een duidelijke jaarstrategie te vormen en werken niet met een potje om af en toe iets totaal nieuws te proberen om zo bijvoorbeeld in te kunnen spelen op een snel opkomende trend.

Luister hier het radio-interview dat we hielden met Ana:



www.crossmediacongres.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.