Marketing Report
[BVA] Adverteerders gaan meer investeren in relatie met influencers

[BVA] Adverteerders gaan meer investeren in relatie met influencers

Het merendeel van de adverteerders (70%) die met influencers werken, gaan in 2019 meer budget in de samenwerking investeren. Ook onderhouden zij in samenwerking met hun bureaus vaak zelf een actieve relatie met de influencers. Dat blijkt uit een recente ledenpeiling van BVA bond van adverteerders. 

De snelle groei en professionalisering van influencermarketing brengt uitdagingen met zich mee. Via deze peiling wilde BVA verkennen hoe adverteerders hierin kunnen worden ondersteund. Aan de peiling werkten ruim 40 adverteerders uit diverse sectoren mee. De resultaten werden gepresenteerd tijdens de bijeenkomst Influencers en Adverteerders op 6 september in Vianen. Hier werden de onderwerpen kwalitatief uitgediept tijdens drie rondetafels over effectiviteit, samenwerking en transparantie.

Reputatie en geloofwaardigheid van influencers zijn voor adverteerders unaniem een doorslaggevende maatstaf om met hen in zee te gaan. Elementen die adverteerders verder onder meer meewegen zijn tone of voice, kwaliteit van de volgers, kwaliteit van engagement/posts en transparantie over de commerciële doelstelling. Aan de rondetafels werd onder meer ook bereik van activaties genoemd, afhankelijk van het doel en de context. 

Adverteerders werken onder meer samen met influencers voor vergroting van brand awareness, gevolgd door nieuwe doelgroepen bereiken, vergroten salesconversie en reputatie. Adverteerders gaven daarbij aan dat de doelen van de samenwerking divers zijn, omdat influencermarketing vaak deel uitmaakt van een geïntegreerde bredere campagne. Om het resultaat van de samenwerking te meten maken adverteerders ook gebruik van meer indicatoren. Met 91 procent wordt bereik en views het meest genoemd, gevolgd door engagement (81%), gegenereerde traffic (53%) en sentiment op basis van onderzoek (40%).

Adverteerders maken het meest gebruik van Instagram (81%), Facebook (73%) en Youtube (62%). De keuze start echter niet bij het platform, maar bij de influencer. Die keuze laten zij niet uitsluitend over aan hun media- en/of influencerbureau: 64 procent speelt zelf een actieve rol bij de selectie en 61 procent is ook actief betrokken bij het managen van de samenwerking.

De afspraken over beloningen variëren sterk en zijn afhankelijk van de vorm van samenwerking. Het meest wordt flat fee per post/video genoemd (66%), gevolgd door gratis producten per post/video (34%). Maar er wordt ook gewerkt met jaardeals of gratis testproducten zonder verdere beloning. Dit hangt ook af van de reikwijdte en populariteit van de influencer.

In het kader van transparantie werd gevraagd hoe adverteerders kenbaar maken dat het gaat om reclamecontent als onderdeel van een socialmediacampagne. De meerderheid (77%) gebruikt hashtags en/of vermelding door de influencers in de content (71%). Andere gebruikte vormen van disclosure zijn vermelding in het profiel, boven de content of onder de content. Dat reclame ook op socialmediaplatforms herkenbaar moet zijn staat voor adverteerders buiten kijf. Wel bleek tijdens de rondetafel over dit onderwerp dat zij bij voorkeur vrijheid houden om per platform en doel een keuze te maken voor de wijze van disclosure.

Uit de peiling en de rondetafels concludeert BVA dat adverteerders behoefte hebben aan diverse vormen van guidance en informatie in de vorm van kennisdocumenten, checklists en benchmarks. BVA richt dit najaar een taskforce op om met leden en experts concrete tools en kennisdocumenten voor adverteerders te ontwikkelen.

www.bva.nl

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.