[Interview] Irma Machielse (Hogeschool Utrecht): AI daagt ons uit om creatiever en verantwoorder te denken

Irma Machielse is docent en ontwikkelaar AD-opleiding Online Contentcreator bij de Hogeschool Utrecht. Ze is ook jurylid bij de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt met haar.

Kun jij de AD-opleiding Online Contentcreator van de Hogeschool Utrecht introduceren?

De AD-opleiding Online Contentcreator van de Hogeschool Utrecht is een tweejarige Associate Degree die twee jaar geleden is gestart. Ik heb meegeholpen met de ontwikkeling van jaar 2 (het afstudeerjaar), en we werken hierbij nauw samen met het bedrijfsleven.

Wat worden in de komende 12 maanden de grootste uitdagingen voor merken en marketeers?

Bijblijven op het gebied van Artificial Intelligence en een visie vormen over hoe om te gaan met AI als merk of bureau. De ontwikkelingen gaan ontzettend snel, en inmiddels kun je AI in diverse fases van het contentproces inzetten. Maar: hoe zorg je ervoor dat je bijblijft? Wanneer zet je het als organisatie in en wanneer niet? En hoe doe je dit op een ethische, verantwoorde en transparante manier?

Op welke wijze gebruikt de opleiding AI op dit moment?

De opleiding heeft als missie om studenten te stimuleren op een verantwoorde manier te excelleren met AI in het gehele contentproces (in plaats van luier te worden). Met diverse werkvormen dagen we studenten uit om te experimenteren met AI, van elkaar te leren en de trends en ontwikkelingen bij te houden.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het contentmarketingvak?

Zonder twijfel AI. Niet alleen nu, maar ook in de (nabije) toekomst gaat er veel aankomen: (op termijn) AGI, persoonlijke AI-assistenten, integratie met robotica, integratie met biotech, autonoom functionerende AI-agents, enzovoort. Al vind ik het jammer dat door de grote focus op AI, de vele ontwikkelingen op het gebied van virtual reality en augmented reality een beetje ondergesneeuwd raken. AR en VR zijn prachtige manieren om extra beleving te genereren bij je publiek, of je publiek zelfs letterlijk onder te dompelen in een andere wereld. Er is steeds meer mogelijk met VR en AR, en de drempel voor zowel gebruikers als bedrijven die het willen inzetten, wordt steeds lager.

Wat heeft de komst van AI betekend voor het contentmarketingvak?

Wat AI daadwerkelijk gaat betekenen voor het contentmarketingvakgebied op de lange termijn, moet zich nog uitkristalliseren. Op dit moment gebruiken merken en bureaus AI als hulpmiddel in het contentproces. Bijvoorbeeld bij het maken van content, het doen van analyses of als ‘extra teamlid’ bij het brainstormen over een contentconcept. Maar wat betekent het bijvoorbeeld voor contentmarketing als straks iedereen zijn eigen persoonlijke AI-assistent heeft, die antwoord geeft op alle vragen? Zoeken mensen dan nog wel informatie via Google? Is er dan nog wel behoefte aan helpcontent van bedrijven? Komt de focus dan (nog) meer te liggen op emotie en authentieke verhalen? Hoe gaan bedrijven in de toekomst de aandacht van hun publiek trekken en hoe houden ze die vast? Ik ben heel benieuwd.

Hebben we op dit moment de juiste tools om het succes van contentmarketingcampagnes te meten?

Er zijn nog steeds te veel organisaties die het succes van hun contentaanpak meten aan de hand van het aantal volgers, likes of shares. Dit kan echter wat mij betreft nooit een doel op zich zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat je KPI’s wilt bereiken rondom je merk, zoals bijvoorbeeld het vergroten van de merkbekendheid, het versterken van het imago of het genereren van meer leads. Volgers, likes en shares kunnen dan lead-KPI’s zijn (die je tussentijds meet) om uiteindelijk de merk-KPI te realiseren. Kortom: ik hoop dat de cases die worden ingediend, niet alleen de effectiviteit aantonen met het aantal volgers, likes of shares, maar ook daadwerkelijk kunnen laten zien wat de contentaanpak heeft opgeleverd voor het merk.

Wat is het laatste nieuws?

Dat er onlangs meerdere goede online contentcreators zijn afgestudeerd bij de Hogeschool Utrecht. Dus, mocht je nog op zoek zijn naar nieuwe werknemers...

Lees hier alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe cases in te sturen.

www.contentmarketingawards.nl

www.hu.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:  


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

26-08-2025 | 09:21:00
Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren.

Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials

26-08-2025 | 09:15:00
De campagne, gericht op Gen Z, draaide om het terugbrengen van offline momenten van verbinding in een tijd waarin digitaal contact vaak de boventoon voert.

Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren

25-08-2025 | 15:03:49
Het publiek ziet er vandaag de dag anders uit dan twintig jaar geleden. Volwassenen boven de 50 jaar vormen bijna 30 procent van alle gamers in de VS

Wilde Ganzen zet in op herpositionering met Henry Handsome

25-08-2025 | 12:47:31
Henry Handsome en Wilde Ganzen hebben samen de landelijke actieweek De Wilde Week gelanceerd

Anne Stokvis: Creatieve vrijheid is geen vrijbrief voor toondoofheid

25-08-2025 | 12:35:00
[Column] Creative Director N=5 over de ophef rondom de Walibi Halloween campagne
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.