[Interview] Peter Hoitinga over Brandmeester Groep, BrandMR en marketing

Peter Hoitinga is marketingdirecteur bij het juridisch dienstverlener BrandMR en CMO van Brandmeester Groep. Hij is genomineerd voor de Marketing100 2024. BrandMR biedt laagdrempelige juridische ondersteuning aan. We spreken hem over zijn bedrijf.

Kun je uitleggen wie jullie zijn en wat jullie doen?

Brandmeester Groep bestaat uit drie bedrijven: BrandMR, BrandMR letselschade en BSA. Wij bieden toegankelijke juridische hulp aan particulieren en mkb'ers. Bij veel juridische geschillen is sprake van machtsongelijkheid tussen partijen. Denk aan kwesties tussen een burger en de overheid, maar ook aan een conflict tussen een werkgever en een werknemer, een huurder en een pandjesbaas of een consument en een grote energiereus.

De burger met een middeninkomen en de kleine ondernemer met beperkte middelen moeten keuzes maken of ze wel of niet voor zichzelf opkomen. Zij beschikken niet over (onbeperkte) middelen om rechtshulp van een traditionele uurtje-factuurtje advocaat te betalen en de rekening onbeperkt te laten oplopen. Deze groep middeninkomens en kleine ondernemers komt niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand van de overheid.

Ook de verzekeringsgraad bij particulieren loopt terug en is bij kleine ondernemers traditioneel al laag. Zij kunnen niet de advocatentarieven van gemiddeld 250 euro per uur betalen. Voor deze rechtmijders bieden wij juridische hulp van onze advocaten en gespecialiseerde juristen tegen vaste voorspelbare prijzen op een toegankelijke manier met ons online platform als laagdrempelig portaal.

Wat is jouw rol als CMO/marketingdirecteur?

Ik heb in 2017 BrandMR voor SRK Rechtsbijstand ontwikkeld. In 2019 zijn we gestart met de soft launch van ons online platform en vanaf januari 2020 is de introductiecampagne gestart. Ik was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit nieuwe bedrijf en de introductie van dit merk. Nu houd ik mij bezig met de integratie van onze activiteiten onder de naam BrandMR, de doorontwikkeling van ons online-platform en markt- en productontwikkeling. Die ruimte krijg ik omdat de marketingoperatie nu in handen is van een heel goede marketingmanager met een fantastisch marketingteam waar ik heel trots op ben.

Voor februari was 2023 jullie naam SRK Rechtsbijstand respectievelijk SRK Groep. Waarom de naamswijziging?

BrandMR kent zijn basis in schaderegelingskantoor SRK Rechtsbijstand. SRK deed de uitvoering van de rechtshulp voor klanten van verzekeraars met een rechtsbijstandverzekering. Omdat de markt van verzekeraars consolideert, zijn er steeds minder verzekeraars om voor te werken. Ook worden er steeds minder rechtsbijstandverzekeringen afgesloten. Voor de toekomst moest een nieuwe markt gezocht worden.

SRK was eigenlijk een groot advocatenkantoor. Met BrandMR heb ik een propositie ontwikkeld voor mensen zonder rechtsbijstandverzekering. Die propositie met online platform zorgt ervoor dat we vele kanalen aankunnen. Of een klant nu via een verzekeraar (Goudse) bij ons komt, via een lidmaatschap van de vakbond (CNV) of direct via iDEAL bij ons betaalt voor rechtshulp, het kan nu allemaal via BrandMR. Daarom wilde we al onze activiteiten onderbrengen onder de merknaam BrandMR en rechtzoekende helpen via het platform brandmr.nl.

Hoe is de rebranding verlopen?

De rebranding zelf is goed verlopen. SRK had nauwelijks naamsbekendheid en BrandMR's bekendheid groeit mooi sinds de introductie in 2020. De rebranding is echter onderdeel van een groter proces waarbij we nieuwe diensten gaan introduceren voor nieuwe doelgroepen en ons online platform geschikt maken om verschillende klantgroepen te kunnen bedienen. Dat proces is nog gaande.

Welke uitdaging vond je naast de rebranding de afgelopen periode het meest uitdagend in je werk?

De grootste uitdaging is dat je mooie plannen kunt bedenken, grote groeiambities kan hebben, maar je organisatie alle verandering ook aan moet kunnen naast het reguliere werk. Wij zijn geen supergrote organisatie en doen alle verandering met kleine teams. Daarnaast groeien we hard. De grootste uitdaging is daarom om terwijl je groeit weer volgende stappen te zetten en daar iedereen in mee te krijgen en het gewenste tempo te behouden.

Hoe is jouw relatie met mediabureaus, creatieve bureaus en mediaexploitanten? Hoe zie je jouw rol met hen?

Bureaus moeten een verlengstuk zijn van onze eigen marketingorganisatie en mijn behoefte is dat ze ons merk, organisatie en doelen tot in de haarvaten begrijpen en daar in een proactieve rol spelen. Wij werken nu met grote tevredenheid met de The Merge als creatief bureau, Team 5PM als online videobureau en Abovo als mediabureau.

Hoe kijk je als CMO aan tegen de opkomst van AI?

Ondanks dat ik mij veel met innovatie en vernieuwing bezighoud, is het niet mijn gewoonte om blind achter the next big thing aan te hollen. Ik bekijk nieuwe ontwikkelingen kritisch en vanuit relevantie voor de klant of ons bedrijf. Toch gaat AI veel brengen, is mijn verwachting. En experimenteren onze marketeers inmiddels met diverse toepassingen. In onze dienstverlening gaat AI een grote verbetering betekenen. Het juridisch proces van onze advocaten en juristen kan zeer goed ondersteund worden door AI-toepassingen om het efficiënter en voorspelbaarder te maken. Ook hier starten we binnenkort met experimenten op het gebied van AI.

Wat maakt jou dé persoon op wie lezers kunnen stemmen bij de verkiezing van de Marketing100?

Ik ben geen mooi-weer-kapitein. Om in deze bootmetafoor te blijven: ik ben minder geschikt als kapitein van de veerboot naar Texel die al meer dan een eeuw heen en weer vaart en die je in koers moet houden of brengen. Ik vaar liever met een nieuw ontwikkelde boot een onzeker maar goed voorbereid avontuur tegemoet.

Ik haal mijn uitdaging uit het ontwikkelen en in de markt zetten van nieuwe proposities en merken die vaak een imperfectie in de markt oplossen of een nieuwe markt creëren. Ik ben een ondernemende marketeer en ik vind mijn uitdaging in het hele marketingproces van analyse, strategie tot en met de tactische uitvoering. Vaak gedreven door een relevante missie, zoals bij BrandMR waar we de markt voor advocatuur toegankelijk maken zodat iedereen betaalbare rechtshulp kan krijgen.

www.brandmr.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Maud Burgers weer meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

05-12-2025 | 13:47:00
Manager externe communicatie & woordvoerder Albert Heijn, Etos, Gall & Gall staat voor het derde jaar op 1 in de PR100

Victor Knaap meest invloedrijk in digitale bureauwereld

05-12-2025 | 12:16:00
Mede-oprichter en CEO Monks EMEA staat voor tweede jaar op 1 in de DigitalAgency100

Maiko Valentijn meest invloedrijk in mediabureauwereld

05-12-2025 | 08:22:00
Maiko Valentijn (WPP Media) staat voor het vijfde jaar op nummer 1 in de MediaAgency100, de lijst van de invloedrijkste mensen in de mediabureauwereld.

Dave Frauenfelder: Een ode aan de duizenden anderen

04-12-2025 | 18:00:00
Daarom vanavond; geen ode aan de Top 100 of 250. Maar aan de duizenden anderen

Darre van Dijk meest invloedrijk in reclamebureauwereld

04-12-2025 | 14:58:00
Voor het vierde jaar achter elkaar staat Darre van Dijk van TBWA\Neboko op nummer 1. Hij voelt de hete adem van TBWA\Neboko CEO Rik Ledder in zijn nek


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO ontwikkelt campagne AH: Maak deze kerst nog meer kerst

06-12-2025 | 06:00:00
De campagne, ontwikkeld door TBWA\NEBOKO, opent met een kerstfilm die dient als creatief middelpunt.

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.