[SHOWREEL!] NRC = 1 miljoen in W1

Bereik meer, bereik beter

NRC bereikt maandelijks ruim 2,4 miljoen Nederlanders, waarvan er 1 miljoen behoren tot de hoogste welstandsklasse (W1). Dit zijn niet alleen betrokken lezers en luisteraars die bewust kiezen voor de onafhankelijke en betrouwbare journalistiek van NRC, maar ook invloedrijke consumenten met financiële slagkracht.

Minimale waste

Met een groot bereik én hoge selectiviteit spreekt NRC zowel de W1-groep aan als een publiek dat hbo+ is opgeleid, met een sterke oververtegenwoordiging in sociale klasse AB1. Deze unieke combinatie maakt NRC tot een waardevol platform voor merken die deze aantrekkelijke doelgroep willen bereiken, effectief en met minimale waste.

Maandbereik NRC-platformen (13+)

Selectieve doelgroep met impact

NRC-journalistiek bereikt lezers en luisteraars die verdieping zoeken en actief betrokken zijn bij de wereld om hen heen. Het zijn geen dromers maar doeners. Een ambitieuze doelgroep die verantwoordelijkheid neemt en gemeenschappelijke interesses heeft, zoals wetenschap, politiek, kunst, cultuur en persoonlijke groei. Persoonlijke waarden zoals ambitie en persoonlijke ontwikkeling zijn leidend. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in dagelijks bestaan en men investeert in kennis, persoonlijke groei en carrière.

Verrijking en verdieping

Uit de cijfers van het NMO-bereiksonderzoek blijkt een sterke vertegenwoordiging van bestuurders en beslissers in zowel zakelijke als maatschappelijke rollen. NRC-lezers scoren bovendien hoog op thema’s als politiek, maatschappelijke verantwoordelijkheid en besluitvorming. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in hun dagelijks leven, bij aankoopbeslissingen en in hun levensstijl.

Profiel interesse en mentaliteit (selectiviteit index)

Lastig bereikbaar

Daarnaast is er nóg een belangrijke reden waarom de NRC-doelgroep interessant is voor adverteerders: ze zijn via andere media vaak moeilijk te bereiken. Dit komt doordat deze doelgroep aanzienlijk minder tijd besteedt aan tv en sociale media dan gemiddeld. Ook hierin ligt de kracht van NRC: een betrokken, selectieve groep die via andere media vaak lastig te bereiken is.

Aandacht en loyaliteit

Wat NRC verder uniek maakt, naast het selectieve en kwalitatieve bereik, is de sterke betrokkenheid van de lezers en luisteraars. Zij nemen de tijd voor hun krant, podcast of artikel en lezen of luisteren met aandacht. Uit het NMO-bereiksonderzoek blijkt dat NRC-lezers aanzienlijk meer tijd aan de krant besteden dan de gemiddelde dagbladlezer: doordeweeks gemiddeld 50 minuten en in het weekend zelfs ruim 68 minuten. Daarmee heeft NRC de langste leesduur van alle Nederlandse kranten.

Hoge luisterfrequentie

Ook in NRC-podcasts zie je diezelfde betrokkenheid terug. De podcastluisteraar is bovendien zeer frequent in hun luistergedrag. Een pre-roll-campagne op het NRC-podcastnetwerk biedt marketeers een unieke kans om een jonge, welvarende doelgroep onder de 35 jaar effectief te bereiken. Gemiddeld besteden ze bijna 10 uur per maand aan podcasts, waarvan minimaal zes afleveringen afkomstig zijn van NRC. Deze hoge luisterfrequentie maakt het mogelijk om tijdens de looptijd van een pre-roll-campagne meerdere contactmomenten te creëren – een essentiële voorwaarde voor het behalen van impact en effectiviteit.

Bereik meer, bereik beter

Als betrouwbaar nieuwsmerk biedt NRC een effectief platform waar merken zich verbinden met een selectieve doelgroep die bewust kiest voor kwaliteitsjournalistiek. Ruim 2,4 miljoen lezers en luisteraars – betrokken en ambitieus. Ontdek hier meer over onze doelgroep en de mogelijkheden om te adverteren, we denken graag met je mee.

Bronnen: GfK, NRC Community, oktober 2024, profiel op basis van maandscreening | Mindshare Business Insights, november 2024, key learnings podcast effectonderzoek | NPMMDGM2024I, gemiddelde leesduur

adverteren.nrc.nl/doelgroep

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Politieke kopstukken te gast in Haagse Zaken van NRC

24-09-2025 | 11:55:00
NRC begint met een serie wekelijkse interviews met lijsttrekkers, in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen.

Mediahuis NRC en Airborne ontwikkelen podcastserie Achmea

22-09-2025 | 13:37:00
De reeks richt zich op maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en toekomstbestendig werken.

[Vacatures] NRC zoekt een Web Analyst

19-09-2025 | 09:42:00
NRC is per direct op zoek naar Web Analyst

[Vacatures] NRC zoekt een Freelance Architecture Journalist

06-08-2025 | 10:19:00
NRC is per direct op zoek naar Freelance Architecture Journalist

[Vacatures] NRC zoekt een Data Scientist - Product

30-05-2025 | 09:25:00
NRC is per direct op zoek naar Data Scientist - Product


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.