bvA: VIA-advies forse tariefsverhoging van bureaus buitenproportioneel en onwenselijk

De branchevereniging van adverteerders bvA vindt de door brancheorganisatie VIA geadviseerde tariefsverhoging van uurtarieven van 10 tot 15 procent buitenproportioneel en onwenselijk. VIA heeft zijn leden deze tariefsverhoging geadviseerd vanwege de hoge inflatiecijfers. bvA roept bureaus op om mee te denken met hun klanten hoe merken in deze tijden kunnen blijven adverteren en zo op lange termijn gezond blijven. Dat zou dan kunnen door samen te onderzoeken hoe door efficiënter en slimmer met beschikbare budgetten om te gaan tóch de beoogde resultaten bereikt kunnen worden.

bvA wijst er op dat het overeenkomen van tarieven een zaak voor ieder bureau en adverteerder afzonderlijk is. Volgens bvA leidt de inflatie bij adverteerders tot enorme kostenstijgingen. Niet alleen van personeel en huisvesting. Maar ook van kosten voor bijvoorbeeld grond- en hulpstoffen, productie en transport. De druk om deze omstandigheden het hoofd te bieden door -onder andere- kosten te besparen is daarbij enorm.

VIA stelt dat een te klein gedeelte van de VIA-leden indexatie toegepast. In de optiek van VIA is het belangrijk prijsindexatie toe te passen om de communicatie- en reclamebranche duurzaam te laten groeien en ruimte te houden voor creatief en innovatief werk.

Saskia Baneke-Delfgaauw
, directeur van VIA Nederland: "Uit gesprekken met onze leden blijkt dat minder dan een derde jaarlijks de verkooptarieven indexeert. Slechts een enkeling denkt de huidige inflatiecijfers voor 100% door te berekenen. Daarnaast is er een verwachte salarisstijging op komst. Deze stijgende kosten zetten het perspectief van veel van onze leden onder druk. Vandaar wij dit signaal als VIA aan onze leden en de industrie afgeven. Om in onze branche ruimte te behouden voor groei en innovatie lijkt komende indexatie nodig en onoverkomelijk."

De bvA noemt een sterke verhoging van de bureautarieven onwenselijk en confronteert adverteerders met nog een extra uitdaging. Tegelijk waardeert bvA het belang van goed en kwalitatief creatief werk.

www.bva.nl
www.vianederland.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.