Marketing Report
Wavemaker wint Cross Media Innovatie 2022 met Awareness Impact Tool

Wavemaker wint Cross Media Innovatie 2022 met Awareness Impact Tool

Awareness Impact Tool van Wavemaker is Cross Media Innovatie 2022. Wavemaker kreeg de prijs tijdens Cross Media Diner & Awards op 8 juni in de Kromhouthal Amsterdam.

De Jury: Ondanks dat bijna 70 procent van de totale mediabudgetten in Nederland naar video gaat, was tot voor kort geen enkel bureau of adverteerder in staat om alle verschillende video-vormen like for like met elkaar te vergelijken. Laat staan cross mediaal te plannen en optimaliseren. Wavemaker Amsterdam bouwde er een tool voor. Een belangwekkende innovatie die nu internationaal wordt uitgerold. Goed gedaan. Wat een winnaar!

Een was ook een eervolle vermelding voor Kiesjefolders

De Jury: De Jury wil graag de waardering uitspreken voor de goede en sympathieke innovatiecase van Kiesjefolders die een belangrijke bijdrage levert aan de verduurzaming van ons vak.

WINNAAR

Awareness Impact Tool | Wavemaker

Ondanks dat bijna 70% van de totale mediabudgetten in Nederland naar video (offline/online) gaat, was tot voor kort geen enkel bureau of adverteerder in staat om alle verschillende video vormen like for like met elkaar te vergelijken. Laat staan cross mediaal te plannen en optimaliseren.

Onacceptabel in de media-industrie. Wavemaker bracht hier verandering in. Het innovatieteam binnen Wavemaker bedacht een volledig nieuwe currency en sloeg de handen inéén met de grootste publishers om het allergrootste platform overstijgende video impact onderzoek ooit uit te voeren. Dé basis voor de grootste media innovatie in 2021. Een baanbrekende geheel in-house ontwikkelde methode voor mediaplanning en real time cross mediale optimalisatie voor branding campagnes. Een revolutie in het mediavak bewezen door 20 procent waardestijging, de uitrol bij alle GroupM labels (40 procent van de markt) en een groeiende wachtlijst van exploitanten om dit jaar te participeren.

EERVOLLE VERMELDING

Kiesjefolders

Je kunt als consument op Kiesjefolders.nl zelf bepalen welke papieren folders je wilt ontvangen; je stelt dus je eigen folderpakket samen. Feitelijk geven deelnemers een opt-in af voor het ontvangen van commerciële informatie op papier van hun favoriete retailmerken. Ook geven zij hun verdere interesses op bijvoorbeeld voor categorieën als meubels, mode of honden- of kattenproducten. Daarnaast kunnen zij aangeven of wij hen mogen verrassen met een éénmalige folder van een adverteerder, bijna 70 procent van de inschrijvers geeft hier een opt-in op af. Kiesjefolders beschikt dus ook over veel data.

Wij versturen nu wekelijks met PostNL 150.000 persoonlijk samengestelde folderpakketten. Uit onderzoek in Nederland en uit consumentenervaring in Denemarken (waar het geadresseerde folderpakket al langer bestaat) blijkt dat maar liefst 15-25 procent van de huishoudens graag gebruik wil maken van het zelf samengestelde folderpakket. Bijna 50 folderaars bieden nu hun folders aan via Kiesjefolders... lees het complete case-interview hier

GENOMINEERD

Donald Duck App | DPG Media

We horen heel vaak van onze jonge en trouwe fans dat ze iedere dag willen Donald Ducken als hij op de mat valt. Ons vrolijke weekblad zou eigenlijk een dagblad moeten zijn, wordt dan vaak gezegd. Voor kinderen is digitaal sowieso niet meer weg te denken uit hun dagelijks leven. Ze lezen sowieso veel minder dan de vorige generatie, in print is Donald Duck een van de weinige uitzonderingen. Met de app stimuleren we het lezen nog meer en zijn er meer leesmomenten per week. Naast de wens van de lezer was er ook de wens bij DPG en de redactie van Donald Duck om digitale stappen te gaan nemen voor het merk. Die twee wensen kwamen mooi samen bij de innovatie van de Donald Duck app die we in september 2021 lanceerde. Naast het weekblad staat er elke dag extra content in de app en dat maakt het abonnement voor de consument nóg waardevoller. We hopen hiermee het onze abonnementenbase langer te behouden. De eerste cijfers zijn in ieder geval positief, we zien voor het eerst sinds 15 jaar onze abonnementenstand weer licht stijgen. Een prestatie waar oom Dagobert ook blij van wordt!

Farming Simulator | Vertigo 6

Voor de lancering van de populaire boerderijsimulatiegame Farming Simulator 22, waar het grootste deel van de fans in de provincie woont, hadden we als doel om de taal van de achterban te spreken. Social advertising biedt de mogelijkheid om hyperlokaal te adverteren en daarmee hebben merken de mogelijkheid om aangepaste commercials te vertonen per regio of provincie. Toch wordt er doorgaans gekozen voor één commercial met één basis voice-over in het Standaardnederlands. Juist omdat Farming Simulator een franchise is met gepassioneerde fans, wisten we dat het belangrijk was om de community te betrekken bij de campagne. Niet alleen weten zij alles over de game, ook weten zij als geen ander wat een dergelijke game teweeg kan brengen binnen hun eigen regio. We besloten daarom om samen met de doelgroep een authentieke en innovatieve campagne op te zetten, waarbij fans de mogelijkheid kregen om de commercials voor hun eigen provincie in te spreken... lees het complete case-interview hie

Libelle App | DPG Media

Libelle bestaat dit jaar 88 jaar en is het oudste vrouwentijdschrift en het grootste vrouwenmediamerk van Nederland. Het eerste nummer verscheen op 13 april 1934; anno 2022 steekt Libelle nog steeds met kop en schouders boven andere vrouwenmediamerken uit. Met 2,7 miljoen unieke bezoekers online (NOBO) en een merkbereik van 3,4 miljoen per maand (NOM) kunnen we ons met recht het grootste vrouwenmediamerk noemen en dingen we mee met de grootste mediamerken van Nederland. Libelle staat als vijfde in de lijst van grootste printmediamerken: na ADR Nieuwsmedia, De Telegraaf, de Volkskrant en NRC. Libelle is sinds 2020 onderdeel van DPG Media... lees het complete case-interview hier

Marketing Machine | dentsu

In 2021 heeft AH samen met dentsu Marketing Mix Modelling (MMM) naar een hoger niveau getild. Niet door nog strategischer te willen zijn, maar door er een tactische invulling aan te geven in de operatie. We meten real time de ROI van iedere media plaatsing. De resultaten zijn voor het gehele AH mediateam (bestaande uit 65 man van dentsu, TBWA en AH) inzichtelijk in een dashboard. Iedereen uit het AH mediateam kan zo zijn/haar eigen testen uitvoeren met mediaplaatsingen om zo de ROI te optimaliseren. Zo kan een TV planner zien welk tijdvak en welke zender de hoogtes ROI oplevert en kan een display specialist real time zien welke uiting/formaat/site/tijdvak/doelgroep het beste rendeert op ROI. Iedere mediaspecialist zit zelf aan de knoppen en kan met test and learn de ROI van zijn/haar campagne zelfstandig optimaliseren. Naast de bestaande KPI’s als bereik en kosten optimaliseren we de media nu ook op ROI. Iedere mediaspecialist uit het AH mediateam wordt nu dus ook marketeer.

www.crossmediaawards.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.