Joe Public en ALDI ontwikkelen AI gestuurde stem voor radio en TV

ALDI heeft een andere stem voor zijn radio- en tv-reclames. Deze voice-over is gebaseerd op het stemgeluid van 10 medewerkers van de discounter. Met behulp van kunstmatige intelligentie is op basis van deze stemmen een unieke stem ontwikkeld die sinds deze week exclusief voor ALDI te horen is in de radio en tv-reclames. De radio- en tv-reclames waarin de stem te horen is, zijn het eerste resultaat van de samenwerking tussen ALDI en Joe Public Amsterdam. Die samenwerking komt voort uit de doelstelling zo efficiënt mogelijk te werken. Waar ALDI voorheen met drie verschillende bureaus werkte voor de marketingcommunicatie via verschillende kanalen, zijn al deze activiteiten nu ondergebracht bij één bureau.

Het idee voor dit creatieve proces komt voort uit het voortdurende streven van ALDI naar efficiëntie, en dus kostenbesparing.

Mariëlle Rooswinkel, Managing Director Marketing & Communications bij ALDI in Nederland: "Als discounter zijn we altijd op zoek naar manieren om de dagelijkse boodschappen voor onze klanten zo goedkoop mogelijk te maken. Daar is deze stem een mooi voorbeeld van. We besparen hiermee zowel tijd als kosten. Onze klant profiteert daarvan. En het leuke hieraan is ook nog dat de collega’s uit de winkels, distributiecentrum en van kantoor enorm trots zijn op het feit dat zij samen de nieuwe stem vormen. En onze nieuwe stem is nooit verkouden en altijd beschikbaar."

De stem wordt sinds afgelopen week ingezet in alle radio- en tv-commercials van ALDI en heeft direct een ronde blijvende prijsverlagingen aangekondigd op dagelijkse boodschappen en groenten en fruit. ALDI heeft de prijsverlagingen ook bekendgemaakt via andere kanalen, zoals dagbladadvertenties en de eigen folder.

Antoine Houtsma, Managing Director bij Joe Public Amsterdam: "ALDI is als uitvinder van discount altijd bezig met dingen slimmer, efficiënter en dus goedkoper op te lossen. Daar kwam kunstmatige intelligentie om de hoek kijken. Geluidsstudio Soundcircus pitchte ons een tijdje geleden hun zelf ontwikkelde AI-tool die door intensieve training de Nederlandse taal heeft geleerd. En waarmee je op basis van een aantal stemmen een nieuw, uniek stemgeluid kunt creëren. Het probleem was nog een beetje op basis van welke stemmen je dat doet, dit in verband met buy-out constructies. Toen kwamen we op het idee om als basis de stemmen van eigen medewerkers te gebruiken. Dat was eigenlijk de doorbraak waardoor ALDI dit nu als eerste Nederlandse adverteerder kon gaan doen. Met een stem die niet alleen bij ALDI past, maar ook daadwerkelijk ALDI ís."

www.joepublic.nl

www.aldi.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Joe Public ontwikkelt ALDI-commercial met teaser Andy van der Meijde

01-12-2025 | 13:19:00
Joe Public die de ALDI-kerstcommercial heeft ontwikkeld, kondigt een teaser aan met voetballer Andy van der Meijde en zijn vrouw Melisa Schaufeli

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

Joe Public wint pitch Van Geloven

21-11-2025 | 14:22:00
Joe Public heeft de in oktober uitgezette pitch van Van Geloven gewonnen. Daarmee neemt Van Geloven na vele jaren afscheid van Alfred als creatief bureau

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt ALDI-commercial met teaser Andy van der Meijde

01-12-2025 | 13:19:00
Joe Public die de ALDI-kerstcommercial heeft ontwikkeld, kondigt een teaser aan met voetballer Andy van der Meijde en zijn vrouw Melisa Schaufeli

GH+O ontwikkelt campagne voor 113 over suïcidepreventie

01-12-2025 | 12:04:00
De campagne de vraag stellen kan een leven redden is de eerste die wordt gelanceerd onder de nieuwe Wet Integrale Suïcidepreventie

INDIE Amsterdam maakt kerstcommercial voor Schoonenberg

01-12-2025 | 10:26:00
Waar veel merken groots uitpakken, legt het hoorzorgmerk de nadruk op iets dat volgens hen urgenter is dan ooit: luisteren.

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Designer

01-12-2025 | 08:51:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Designer - Amsterdam (hybride)

PRET Amsterdam maakt campagne voor Buurtteam Amsterdam

01-12-2025 | 07:15:00
Het creatieve bureau PRET Amsterdam heeft voor Buurtteam Amsterdam een campagne ontwikkeld om Amsterdammers met zorgen eerder te bereiken
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.