[Onderzoek] Inhousing.agency: In-housing leidt tot hogere ROI

Inhousing.agency publiceert de derde editie van het In-housing Onderzoek. Uit dit onderzoek onder 80 Nederlandse senior marketeers wordt duidelijk dat inhousing een blijvende trend is in de marketingindustrie. Hoewel de aanpak geëvolueerd is naar een hybride model, blijft versterking van de interne marketingoperatie van cruciaal belang voor organisaties die streven naar meer controle, kostenbesparing en betere resultaten.

Ruim 70 procent van de ondervraagde marketeers ziet een stijging van de ROI door inhousing. Een zelfde aantal marketeers ziet daarbij ook een significante stijging van het aantal digital marketing initiatieven dat wordt opgestart. Daarnaast zorgt inhousing voor een verhoging van de efficiency en het in grotere mate gebruik maken van betere data. Slechts 13 procent van de ondervraagden ziet geen verschil in kwaliteit binnen het de marketingteam.

Steven Pieneman, oprichter van Inhousing.agency: "Met deze resultaten in het achterhoofd valt inhousing voor bijna elke marketingoperatie aan te raden."

Markt in beweging

De marketingindustrie ondergaat voortdurende veranderingen als gevolg van nieuwe trends en opkomende technologieën. Een opvallende trend in 2020 en 2021 was de toenemende vraag naar inhousing. Organisaties erkenden de noodzaak van een sterke interne marketingoperatie, vooral ingegeven door de Covid-periode, waar marketeers op zoek waren naar meer controle, kostenbesparing en snellere reactietijden. In het recent uitgevoerde Inhousing Onderzoek 2023 wordt een duidelijke verschuiving en tevens consolidatie waargenomen. Het aantal marketeers dat aanstalten maakt om additionele marketinginstrumenten inhouse te brengen, neemt iets af. De grootste overgang heeft de afgelopen jaren al plaatsgevonden, maar dit neemt niet weg dat de overstap naar inhouse zich solide voortzet.

Hybride samenwerkingsmodel

Naast deze verschuiving naar consolidatie zien we ook een toename van hybride operaties. Door een beter inzicht in de eigen operatie wordt nu duidelijk waar de interne marketingactiviteiten tekortschieten en waar specialistische kennis moet worden ingeschakeld. Steven Pieneman: "De marketeer heeft het fundament van de marketingoperatie opnieuw ingericht tijdens inhousing en vervolgens bekeken waar de hiaten ontstaan: welke activiteit kunnen we nu goed intern beleggen en welke leggen we neer bij een specialistisch bureau of partij."

Arbeidsmarkt als bottleneck

De krappe arbeidsmarkt zorgt voor een beperking in het vinden van het juiste specialistische talent. Desondanks heeft een ruime meerderheid van de ondervraagden nieuwe collega's mogen verwelkomen in het marketingteam. 38 procent van de respondenten ervaart het gemis aan specialistisch talent als voornaamste barrière bij inhousing. De vraag naar digital marketing talent is onverminderd hoog en vormt daarbij een belangrijke bottleneck bij de versterking van marketingoperatie. Steven Pieneman: "De arbeidsmarkt blijft krap. Door de verstorende dynamiek van Corona op de kantoortuin en remote werken staan werkgevers voor nieuwe uitdagingen om hun personeel aan te trekken en te behouden."

Verbetering SEO en Marketing Automation Skills

Dit jaar stelden wij marketeers de vraag welke inhouse activiteit zij dit jaar verder wilden verbeteren. 40 procent van ondervraagden gaf aan de inhouse SEO skills verder te verbeteren. Marketing Automation en CRM & Emailmarketing completeren de top 3. Waar in eerdere jaren data management nog in de hoge regionen stond, wordt nu duidelijk dat marketeers de vervolgstap zetten met het benutten van klantdata. Wat daarnaast opvalt is dat de focus is verlegd van de online campagne kanalen als SEA en social advertising naar meer klantdata en organisch gedreven instrumenten. De marketeer richt zich meer op het verbeteren van het huis dan het dirigeren van prospects naar de voordeur.

Procesverbetering en training vormen de stappen naar verdere verbetering

Uit het onderzoek blijkt dat adverteerders na inhousing de voornaamste verbetering zien in optimalisatie van de werkprocessen (65%). Daarnaast heeft 60 procent van de ondervraagden de wens om meer budget te besteden aan training en opleiding van het huidige team. Steven Pieneman: "De noodzaak om de juiste mensen en daaraan ondersteunende technologie te koppelen door efficiënte processen is evident. Hierbij geldt dat niet de campagnes zelf, maar de werkzaamheden achter de schermen het succes bepalen."

Marketeers verwachten grootste investering op personeelskosten

Ruim 50 procent van de organisaties geeft aan dat zij de komende periode hogere investeringen verwachten voor personeel. Dit betreft niet alleen de wervingskosten, maar ook de toename in loonkosten van bestaand personeel. In dit kader is het interessant dat het aantal hybride samenwerkingsverbanden toeneemt. We zien een duidelijke verschuiving naar externe specialisten, waarbij echter wel geldt dat bijna de helft van de ondervraagden een daling verwacht van de kosten ten behoeve van externe bureaus en ondersteuning.

Aanvragen onderzoek

Het Inhousing Onderzoek 2023 kan worden aangevraagd via de website van Inhousing.agency.

Webinar

Op 6 juli om 9:30 organiseert Inhousing.agency een webinar over de onderzoeksresultaten. Inschrijven kan via deze link.

Lees ook:

Fightclub start Growth & AI Survey voor 2026

12-12-2025 | 08:43:43
De benchmark geeft inzicht in verschillen tussen koplopers en achterblijvers en laat zien waar kansen en knelpunten liggen.

Helft van Nederlandse organisaties mist AI-beleid

11-12-2025 | 10:19:00
Ruim de helft van de Nederlandse werknemers gebruikt AI op het werk zonder dit te melden.

Onderzoek: veel Nederlanders zoeken rust tijdens feestdagen

10-12-2025 | 15:30:00
Uit onderzoek van Beep for Help onder 1.035 Nederlanders blijkt dat 26 procent de feestdagen dit jaar het liefst zou overslaan

Nederlanders besparen opnieuw het meest in de supermarkt

09-12-2025 | 08:00:00
De financiële druk blijft voelbaar voor veel Nederlanders. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 43 procent minder kan sparen dan een half jaar geleden.

ABN Amro: TMT-sector gaat in 2026/2027 weer als vanouds groeien

08-12-2025 | 10:49:00
De sector TMT-sector groeit als vanouds. Dit stelt ABN Amro-sectoreconoom Mario Bersem. De groei zwakte in 2023 en 2024 af; in 2025 is er weer groei en ook voor 2026 en 2027 wordt dat weer verwacht


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.