Marketing Report
[CMTA] Axioma: Ik woon op huisnr. 2050

[CMTA] Axioma: Ik woon op huisnr. 2050

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

Of het nu gaat om contentmarketing, een campagne of magazine... Communicatie draait om het maken van contact. Écht contact. Dat moet maximale impact genereren. Met diepgaande doelgroepinsights, een authentiek verhaal, eigen geluid en unieke content brengt Axioma organisaties en merken in contact met hun doelgroep. Écht in contact. 

Elevator Pitch

Om zo lang mogelijk van de aarde te kunnen blijven genieten, moet van de overheid iedere woning in 2050 energieneutraal zijn. Dus ook de ruim 60.000 woningen van De Alliantie. Een lastige uitdaging, bij een doelgroep die vooral de lasten hiervan ziet. Daarom nodigen we alle huurders uit om een kijkje te nemen op huisnummer 2050… De start van een bewustwordingscampagne waarin we actief de interactie aangaan en inspelen op vragen die leven bij de huurders.

Briefing

Vanaf 2050 moet iedere woning in Nederland energieneutraal zijn. Dit houdt in dat je huishouden net zoveel energie moet opwekken als het verbruikt. En 2050 klinkt misschien nog ver weg, maar we hebben in Nederland bijna 8 miljoen woningen. Dat betekent dat er iedere werkdag zo’n 1000 woningen moeten worden verbouwd! Zo ook de ruim 60.000 woningen van De Alliantie.

Uitdaging

De uitdaging van De Alliantie was dan ook: hoe krijgen wij onze huurders mee in deze verduurzaming? Hoe kunnen wij hen informeren en voorbereiden op de aanpassingen die nodig zijn voor het verduurzamen van hun woning?

Concept

Als we willen dat de huurders van de Alliantie de verduurzaming omarmen, begint dit met een gezamenlijk doel. Daarom nodigen we alle huurders uit om een kijkje te nemen op huisnummer 2050… De start van een bewustwordingscampagne waarin we actief de interactie aangaan en inspelen op vragen die leven bij de huurders. Zoals: wat betekent verduurzaming voor mijn woning? En in hoeverre heb ik hier wat over te zeggen?

Strategie | Aanpak | Resultaat

Strategie

Huurders gaan bij het verduurzamingsproces door verschillende fases. En in elke fase leven andere vragen. Het is belangrijk dat zij hierin worden gehoord. Het doelgroeponderzoek dat we hebben gehouden onder de huurders en waarmee hun behoeftes in kaart zijn gebracht, vormt dan ook het fundament van onze strategie. In de campagne spelen we onder de herkenbare paraplu Wonen op huisnr. 2050 per fase in op deze veranderende emoties en informatiebehoefte. Vandaar dat we werken met verschillende formats en de campagne na de landelijke lancering, verder is uitgerold op lokaal en zelfs wijkniveau. Laagdrempelig en begrijpelijk voor iedereen.

Aanpak

Met de campagne Wonen op huisnr. 2050 staan we naast de huurders, midden in de wijk en trekken zo gezamenlijk op in het duurzaamheidsproject. Zo volgen we huisnr. 2050 in …

• Amsterdam. Hier woont Miriam in een sociale huurwoning van de Alliantie. Als het gaat om verduurzaming, is zij vooral benieuwd naar de prijs. Zelf vindt Miriam namelijk niet dat huurders hiervoor moeten betalen…

• Eemnes. Waar Hans (72) met zijn vrouw woont in een 55 pluswoning van de Alliantie. Ze zijn het jongste stel van het complex. Zijn hier ook plannen om te vergroenen? En wat vindt Hans hiervan?

• Hilversum. Waar Els trots de zonnepanelen op haar huurwoning laat zien. Binnenkort komt de Alliantie bij haar langs om ook dubbelglas te plaatsen. Is Els hier klaar voor? We zenden dus niet, maar gaan met de huurders in gesprek. En bieden vervolgens verdieping aan in de vorm van duidelijke animaties, infographics en andere passende contentvormen. Zo nemen we de huurders echt mee in het traject en werken aan een gemeenschappelijk doel. En dat werpt zijn vruchten af!

Resultaat

Met de campagne Wonen op huisnr. 2050 staat de Alliantie naast de huurders, midden in de wijk. En nemen zo de huurders echt mee in het verduurzamingsproces.

www.axioma.nl
www.de-alliantie.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Mediatic: Contentplatform Huis van Talent

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

[CMTA] De Combinatie van Factoren: Spoken word campagne voor De Waalhoven

[CMTA] 1Camera: Samen leven volgens Achmea

Partners CMTA







 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.